Postępy na budowie wschodniego i zachodniego odcinka II linii metra

Budowa II linii metra to jedna z największych inwestycji samorządowych w Europie. Po oddaniu do użytku odcinka centralnego oraz 6 stacji na Targówku i Woli, rozbudowana zostanie o kolejnych 8 stacji wraz z STP Karolin.

Prace na budowie wschodniego i zachodniego odcinka II linii metra nie zwalniają. Na Targówku i Bródnie zakończono drążenie ostatniego z sześciu odcinków tunelowych. Za to na odcinku bemowskim dwie stacje metra - Bemowo i Ulrychów - nabierają docelowych kształtów.

Postęp prac jest duży, zwłaszcza biorąc pod uwagę trudne warunki atmosferyczne. Zima nie zatrzymała inwestycji - zmiany na budowie widać z tygodnia na tydzień.

Zakończenie etapu drążenia tuneli jest przełomowym momentem podczas budowy metra.

W wydrążonych już tunelach rozpoczęły się roboty przygotowawcze przed układaniem torowisk, bardzo zaawansowane są prace związane z betonowaniem peronów, murowaniem pomieszczeń zaplecza technicznego oraz wykańczaniem pomieszczeń podstacji energetycznej.

Najbardziej zaawansowane prace toczą się na stacji Kondratowicza – w tym miejscu można poczuć się niemal jak na gotowym peronie. Gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej.

Na stacji Bródno, która będzie największą stacją II linii, widać już większość podziemnej konstrukcji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych.

Na najmniejszej stacji - Zacisze ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa też instalacja systemu wentylacji.

Mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji.

Budowane na odcinku bemowskim dwie stacje metra - Bemowo i Ulrychów - nabierają docelowych kształtów. Kolejne otwory technologiczne zakrywane są płytami betonowymi. Powstają docelowe słupy i antresole stacyjne. Wzdłuż przyszłych przejść podziemnych murowane są kolejne pomieszczenia techniczne.

Trwa zbrojenie wyjść z poziomu -1 na powierzchnię. Powstaje też podbudowa pod betonowe stopnie schodów. W miejscach, w których planowane są przyszłe zejścia na perony, szykowana jest konstrukcja dla biegów schodów ruchomych i zbrojenie dla schodów stałych. Niemal gotowe są już platformy peronowe. Pod nimi powstają szyny kablowe pod przyszłe kilometry kabli.

Trwają również intensywne prace w tunelach metra. Trwa sprawdzanie i uszczelnianie połączeń pomiędzy pierścieniami oraz wyrównywanie, czyszczenie i przygotowywanie podstawy tunelu dla podbudowy torowiska.

Pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowo budowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r.

Wtedy też do dyspozycji pasażerów II linii metra będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo.

Źródło: Foto i Materiały: Urząd m. st. Warszawy, https://www.um.warszawa.pl/

« powrót

Czytaj także